ein differenziertes Repertoire an themenunabhängigen Redemitteln verstehen und sicher anwenden, um
 – Sinnzusammenhänge bei der Darstellung komplexer Sachverhalte herzustellen
 (zum Beispiel having said this does not mean that, as ... as it might seem it still shows that, the former, the latter)
 – den Verlauf einer Diskussion aktiv zu gestalten
 (zum Beispiel How would you respond to this issue, sir/madam?, I am sorry to interrupt, but  …, I would like to address this issue once more/a completely new issue, from what I've heard it seems we agree on)
 – Lösungsmöglichkeiten differenziert zu erörtern sowie Maßnahmen/einen Kompromiss auszuhandeln
 (zum Beispiel what we haven't considered yet, you might also like to take into account, considering everything that has been said the logical consequence is, to propose a solution)
 – Argumente und Gegenargumente (auch anderer) differenziert darzulegen, zu erörtern, respektvoll zu kritisieren und (s)einen Standpunkt respektvoll zu vertreten
 (zum Beispiel I'd like to argue, … is not wholly convincing, I'm a bit sceptical, I appreciate your concern but, this leads me to the conclusion that)
 – die Darstellung anderer und deren Meinung zu kennzeichnen
 (zum Beispiel according to …, to quote …, it is a generally held opinion)
 – differenzierte formelle Korrespondenz zu verfassen
 (zum Beispiel to state my motivation, I appreciate you(r) considering my application, do not hesitate to contact me, for your convenience I have enclosed)
 – Personen nuancenreich zu charakterisieren und deren Beziehungen und Haltungen zu analysieren und zu interpretieren
 (zum Beispiel flat/round character, to come across as being …, to display an attitude of, the trait is best exemplified by, to be antagonists, a deteriorating relationship)
 – komplexe Beschreibungen und Darstellungen von Sachverhalten zu verfassen
 (zum Beispiel the main issue is, there is strong evidence that, a minor consideration in this context is, it has to be stressed that)
 – Texte zusammenzufassen, zu analysieren und zu interpretieren
 (zum Beispiel in this excerpt, a recurring motif, to signify, to function as a structuring device, to create a … atmosphere, the effect of … is, to use informal language because)
 – diskontinuierliche Texte zu analysieren und zu interpretieren
 (zum Beispiel is seen from above, to allude to, to ridicule, disproportionately small, a noticable decline, significant because, possibly caused by)